Thursday 12 February 2015

Penyewaan Rahim Menurut Pandangan Islam

1.0 MUQADDIMAH
Sifat keibuan adalah naluri yang Allah anugerahkan bagi setiap diri wanita. Bahkan mendapat zuriat adalah antara tujuan perkahwinan disyariatkan oleh Alalh SWT. Allah berfirman dalam Al-Quran : 

المال و البنون زينة الحياة الدنيا

Maksudnya: “ Harta dan anak-anak adalah perhiasan hidup di dunia”
Namun, takdir Allah SWT untuk menguji hamba-hambaNya dengan menjadikan suami isteri tidak memperolehi anak setelah mendirikan rumahtangga dalam jangka masa yang lama. Allah menjelaskan keadaan ini dalam firmanNya,

ويجعل من يشاء عقيما


Maksudnya : “ Dijadikan sesiapa yang dikehendakinya tidak memperolehi anak (mandul)”
Kemandulan, walaupun merupakan takdir Allah SWT dianggap sebagai suatu penyakit kerana ia bertentangan dengan keadaan yang normal. Maka usaha untuk mengubati penyakit merupakan perkara yang dituntut oleh syara’ selagi mana cara yang digunakan tidak bertentangan dengan kehendak syara’. Perkembangan sains dalam bidang perubatan telah menemukan pelbagai cara untuk mengatasi masalah kemandulan, yang natijahnya manusia boleh memiliki anak bukan dengan cara tabi’ie iaitu melalui hubungan suami isteri. Di antara cara yang telah ditemui oleh para pengkaji perubatan ialah kaedah PENYEWAAN RAHIM yang begitu tersebar di Barat.

Namun, selaku umat Islam, kita perlu mengenalpasti sama ada kaedah ini menepati syara’ atau sebaliknya kerana ia merupakan masalah ijtihadiyah yang tidak mempunyai nas yang jelas tentang pengharaman atau pengharusannya. Penggunaan kaedah penyewaan rahim ini akan membantu wanita yang mandul atau wanita yang tidak boleh mengandung kerana sebab-sebab tertentu untuk memiliki anak, dalam masa yang sama bidang perubatan dalam kehidupan seorang muslim perlu berpandukan kepada kaedah syara’ yang menitik beratkan maqasid as-syariah untuk memelihara kesucian nasab dan mengelakkan dari percampuran, serta menjaga kemuliaan anak Adam Justeru, kertas kerja ini cuba manyingkap persoalan penyewaan rahim dari sudut hakikat sewa rahim, sebab atau tujuannya, bentuk-bentuknya, dan pandangan ulama’ Islam semasa bersandarkan nas umum dan qa’iedah fiqhiyyah al-kulliyah.

2.0 TAKRIF SEWA RAHIM
Takrif sewa rahim (atau ibu tumpang):Menggunakan rahim wanita lain untuk mengandungkan benih wanita (ovum) yang telah disenyawakan dengan benih lelaki (sperma) (yang kebiasaannya suami isteri), dan janin itu dikandung oleh wanita tersebut sehingga dilahirkan. Kemudian anak itu diberikan semula kepada pasangan suami isteri itu untuk memeliharanya dan anak tersebut dikira anak mereka dari sudut undang-undang .

Kaedah ini dikenali dengan sewa rahim kerana lazimnya pasangan suami isteri yang ingin memiliki anak ini akan membayar sejumlah wang kepada ibu tumpang atau syarikat yang menguruskan kerja mencari ibu tumpang yang sanggup mengandungkan anak percantuman benih mereka dan dengan syarat ibu tumpang tersebut akan menyerahkan anak tersebut setelah dilahirkan atau pada masa yang dijanjikan.

Kaedah ini termasuk dalam ruang lingkup kaedah persenyawaan luar rahim
( التلقيح الصطناعي الخارجي ) yang lebih dikenali sebagai bayi tabung uji (invitro fertilization atau طفل الأنابيب ). Kaedah bayi tabung uji lebih umum kerana sperma suami atau lelaki lain disenyawakan dengan ovum isteri atau wanita lain di dalam radas makmal, kemudian benih yang telah disenyawakan tadi dimasukkan semula ke dalam rahim isteri atau wanita lain, manakala kaedah penyewaan rahim lebih khusus hanya kepada yang melibatkan penyewaan rahim wanita lain sebagai pihak yang ketiga (bukan isteri) dan kebiasaannya benih yang dimasukkan ialah benih suami isteri.

Penyewaan rahim dalam bahasa Arab dikenali dengan pelbagai nama, antaranya الحاضنة ،المستأجر، الأم البديلة ، الأم المستأجرة، الرحم المستعار، الأم الكاذبة ، شتل الجنين atau تأجير الأرحام tetapi lebih dikenali sebagai الرحم المستأجر atau الأم البديلة , manakala dalam bahasa Inggeris pula dikenali sebagai ‘surrogate mother’.

No comments:

Post a Comment